zondag 24 maart 2013

Ronde van Vlaanderen

De afgelopen dagen gingen de gedachten uit naar de reeds verreden voorjaarsklassiekers en de komende Ronde van Vlaanderen. Waar is de tijd en wat een verschil met de dag van vandaag als ik de huidige sportfietsen zie voorbij rijden waarop de vrijetijdsmeute zich nu op beweegt.
Wat een verschil met toen en dan bedoel ik de jaren rond 1960. In die jaren moest je al blij zijn als je een fiets had die wat sportiever was dan normaal d.w.z.met een Huret 3 versnellingsderaillieur en bij uitzondering een dubbel blad voor. Enkele hadden al een een "racekader" wat omgebouwd was tot toerfiets. Immers spatbordjes en verlichting waren verplicht voor de toertochten en toch zeker in Belgie.

Ik herinner het me als de dag van gisteren dat ik als Wielertoerist de Ronde van Vlaanderen in 1958 meereed met enkele clubgenoten van de Rijwieltoerclub Noord-Brabant. Wij vertrokken destijds op de dag van deelname vanuit Bergen op Zoom per fiets naar Gent ( B ) om hier dezelfde avond om 18.00 u te kunnen starten in deze Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen.

Het kwam er dus op neer dat we aan de start al 100 km in de benen hadden en stond ons nog 400 km te wachten. En daarna nog de terugreis.
 
Alvorens het vertrek plaats vondt moest "de Nederlandse ploeg" eerst op de foto met de Burgemeester van Gent.

Kees Dietvorst, Gerard Schuurbiers, Kees Jolie, Burgermeester van Gent, Joop Spaanstra, Cor van der Klooster en Johan de Caluwe ( v.l.n.r. )

De Ronde van Vlaanderen was toen 400 km lang en liep in grote lijnen via de Vlaamse Ardennen, w.o. De Muur van Geraardsbergen, richting Ieper en dan langs de gehele kust naar Breskens om dan via de binnenwegen van Zeeuws Vlaanderen weer terug te keren naar Gent waar de aankomst was op zondag om 17.00 u.

Een herinneringsmedaille was na afloop de beloning

De terugtocht van 100 km sloot weer aan zodat de totaal afgelegde afstand binnen 36 uur 600 km bedroeg. De Ronde van Vlaanderen, althans de afstand van 400 km, behoorde ook tot de af te leggen "proeven" voor het Brevet van Rijwieltoerist en voor de Audaxdeelnemers het Audaxbrevet.

200 km Audax brevet
 
 

 
 
Het Brevet voor Wielertoeristen kon behaald worden na een aantal af te leggen fietstochten van 50 / 100 / 200 of meer dan 200 km



Voor mijzelf was dit één van de langste tochten ( 600 km ) maar valt in het niet als ik vergelijk wat andere leden, zonder hierbij namen te willen noemen, presteerden door nog langere tochten te volbrengen.